باتری خودرو چیست؟

باتری های خودرو گونه ای از باتری های قابل شارژ هستند که قالبا از اسید و سرب تشکیل می شوند و برای روشنایی و تامین برق خودروها از آن استفاده می شود. در دسته بندی باتری های خشک و تر، باتری های خشک ایمنی بیشتری دارند و آن را با باتری های تر جایگزین می کنند. خودروهای سواری از باتری های 12V و خودروهای دیزلی و سنگین از باتری های 24V تغذیه می کنند.

وظایف باتری ماشین چیست؟

باتری ها نیاز تمام قسمت های خودرو را که به فعالیت برق نیاز دارند را برآورده می کنند. اساسی ترین نیاز ما به باتری:

راه های تشخیص خرابی باتری خودرو

  • حرکت موتور بعد از استارت زدن و بعد از شروع حرکت خودرو، کند باشد.
  • نشتی باتری خودرو
  • فرسوده شدن باتری
  • کاهش مایع درون باتری

دلایل فرسودگی باتری خودرو

یکی از دلایلی که باعث کاهش طول عمر باتری می شود، استفاده از باتری در هوای آزاد است. دلیل دیگر از کار افتادن باتری، استفاده نکردن باتری در دراز مدت است. به این صورت که خودروی شما برای طولانی مدت استارت نخورده باشد. همانطور که هوای گرم باعث کاهش کیفیت و عمر باتری می شود، هوای سرد نیز می تواند تاثیر منفی بر روی کارکرد و کیفیت باتری بگذارد. زیرا در هوای سرد، الکتروشیمیایی باتری ها کندتر عمل می کند و قدرت عملکرد باتری را کاهش می دهد

از دلایل دیگری که باعث خرابی باتری های خودرو می شود می توان به روشن گذاشتن چراغ ها به خصوص چراغ های جلویی ماشین اشاره کرد ه به شدت باعث کاهش باتری قدرت باتری می شوند. همچنین در نظر داشته باشید که اتصال چراغ های مازاد بر روی خودرو باعث فشار آوردن به باتری می شود.

به یاد داشته باشید هنگام خاموش بودن خودرو و روشن گذاشتن چراغ ها ابدا چراغ ها را خاموش کرده و سپس استارت بزنید. اگر همزمان با روشن بودن چراغ ها استارت بزنید باعث می شود فشار زیادی بر روی باتری وارد می شود.

استفاده از سیستم تهویه(کولر یا بخاری) ، سیستم صوتی و یا سیستم الکترونیکی هنگام خاموش بودن موتور ماشین، بر روی موتور تاثیر منفی دارد و باعث تخلیه بیش از اندازه باتری می شود.

جلوگیری از خرابی باتری خودرو

شرکت های سازنده باتری ها، آن را بر اساس آمپر مورد نیاز هر خودرو طراحی و تولید می کنند. باید در نظر داشته که اگر عوامل برقی مثل باند و … بر روی خودروی خود نصب کرده اید، از باتری با آمپراژهای بالاتری نیز استفاده کنید.